ורידים בולטים בהריון

דברים שחשבנו שכדאי לכם לדעת

מהם ורידים בולטים בתקופת ההיריון?

ורידים בולטים ברגליים, המופיעים אצל נשים בתקופת ההריון, מהווים תופעה מוכרת מאוד המטרידה אחוז גבוה של נשים בהריון. הדליות הוורידיות בתקופת הריון נוצרות בגלל שילוב של מספר גורמים: נטייה גנטית, שינויים הורמונאליים, כמות גדולה יותר של דם הקיימת בגוף בתקופת ההיריון ועודף משקל. גורמים אלו יחד עם גורמים נוספים, המשותפים גם לנשים שהן לא בהריון: עמידה ממושכת בזמן עבודה (מורות, ספריות, קופאיות…) , אי פעילות גופנית, הגורמת לחולשה של שרירי הרגליים, שתפקידם התקין חשוב לזרימת הדם הוורידי גורמת להופעת ורידים בולטים.

בזמן ההיריון אין אפשרות לטיפול בוורידים בולטים באמצעות ניתוח או הזרקות.

איך זה קורה?

בתקופת הריון קיימת בגוף האישה כמות גדולה יותר של דם . כמות הדם הולכת וגדלה עם התקדמות תהליך ההיריון (את עודף הדם האישה מאבדת בצורה טבעית במהלך הלידה).

תפקידם של הוורידים, להחזיר את הדם, לאחר השימוש בהם לצרכי הזנת הגוף, עם כל הפסולת, כלפי מעלה, בחזרה אל הלב. לדם קיים משקל לכן נוצר לדם קושי לעלות נגד כוח המשיכה, מכפות הרגליים לכיוון הלב, דרך הוורידים. תהליך המתקיים אצל כל אדם, ואצל נשים בהריון קיים קושי נוסף. הדם צריך לעבור דרך וורידי האגן, הנמצאים במצב של לחץ בגלל ההיריון הממלא את אזור האגן.

איך הדם חוזר לכיוון הלב בכל זאת?

בזמן ההליכה, השרירים של הרגליים מתכווצים ומרפים ו"חולבים" את הוורידים. ה"חליבה הוורידית" גורמת לדם לעלות.

עמידה ממושכת בעבודה, עמידה סטטית ללא הליכה, היא אחד הגורמים לדליות ברגליים ולהפך, הליכה יום-יומית היא פעילות חשובה לזרימת דם תקינה.

מומלץ לצאת להליכה כל ימות השבוע ולבצע הליכה של לפחות 45 דקות. במידה וההיריון תקין, ולא מדובר על הריון בסיכון גבוה, אין מניעה למאמצים גופנים. המיתוס שאישה בהריון צריכה לנוח אינו נכון ויש לזכור כי הריון אינו נכות.

14

הליכה והריון איך זה עובד?

הליכה בזמן ההריון, כחלק מפעילות גופנית תקינה, עשויה לתרום לגוף האישה ולתהליך ההיריון. ההליכה תורמת בכמה מישורים:

  1. בזמן הליכה, השרירים "חולבים" את הוורידים, לכן זרימת דם וורידי תקינה וחזקה, מחזירה את הדם המשומש לכיוון הלב, אל כיוון הריאות והכליות כדי לרענן את הדם (לשחרר את CO2 , דו תחמוצת החמצן, ולקבל חמצן ולהפטר מהחומצות ופסולת). ההליכה מורידה את הלחץ במערכת הוורידית ומונעת דליות וורידיות.
  2. בזמן ההליכה שורפים קלוריות, כך נמנעת עליה מיותרת במשקל.
  3. במאמץ של פעילות גופנית כהליכה, אנחנו מזיעים – ההזעה תורמת לאיבוד משקל של הגוף כך נמנעת עליה במשקל שאינה לצורך.
  4. חיזוק השרירים – במהלך ההיריון, השרירים חלשים באופן יחסי כתוצאה מגודש בשריר המצטבר עקב שינוים הורמונאליים.

חשוב מאוד – לסיים את ההליכה בצורה נכונה.

בזמן מאמץ ההליכה, הלב מפמפם חזק יותר ומהר יותר, כדי לספק את החמצן ואת האנרגיה הדרושה לתפקוד השרירים . סיום ההליכה בבת אחת, יגרום ללב להמשיך לפמפם מהר וחזק במשך מספר דקות עד שהוא מתאזן וחוזר לקצב הרגיל שבמנוחה. בזמן הזה, מגיעה כמות גדולה יותר של דם לרגליים, אבל השרירים אינם פועלים, כתוצאה מעצירת הפעילות הגופנית. עצירה פתאומית גורמת לוורידים להתמלא בכמות גדולה של דם שלא חוזר בקלות אל הלב.

איך עושים זאת נכון?

יש צורך להאט את קצב ההליכה בדקות האחרונות של ההליכה –" Cool down" ובסוף ההליכה, לשכב עם רגליים מורמות במשך כחמש דקות.

האם שינוים הורמונאליים משפיעים על הופעת וורידים ברגליים?

בתקופת הריון מתרחשים שינוים הורמונאליים בגוף האישה. רוב ההורמונים מופרשים על ידי השלייה שנמצאת בדופן של הרחם ורק במהלך ההריון. כמויות גדולות של הורמון ה"פרוגסטרון" משפיעות על רקמות חיבור בעצמות האגן ובקירות הנרתיק וגורמות לגמישות יתר.

גמישות זו מאפשרת מעבר של העובר דרך תעלת הלידה. ללא השפעת ההורמונים אין גמישות באגן ויהיה צורך בניתוח קיסרי.

הורמונים אלו משפיעים גם על דופן הוורידים וגורמים לגמישות יתר. כך הוורידים מתרחבים בקלות בגלל הלחץ של הדם הקיים בתוך הוורידים בתקופת הריון. הוורידים של הרגליים מתרחבים כך שהשסתומים לא פועלים היטב. פעילות לא תקינה של שסתומי הוורידים גורמת להופעת דליות ברגליים.

חשוב לדעת – בסיום ההריון, לאחר לידת העובר, השלייה יוצאת, כך שרמת הורמונים בגוף האישה יורדת בצורה מהירה. השינויים שהתרחשו בגלל גמישות היתר חוזרים לעצמם. עצמות האגן שהתרחבו והנרתיק שהתרחב, חוזרים למקומם ולגדלם הטבעי. תהליך זה מתרחש גם באזור הוורידים. הוורידים מתכווצים ולאורך הזמן נעלמים, כל זאת בתנאי שהוורידים לא התרחבו יתר על המידה.

כאשר הוורידים התרחבו בצורה שאינה תקינה, הסיבים האלסטיים של דופן של הוורידים נקרעים והוורידים נשארים לתמיד. לכן מומלץ למנוע את התרחבות הוורידים על ידי לחץ חיצוני על הוורידים, כדי להתנגד ללחץ הוורידי ולמנוע את פגיעתם של הסיבים האלסטיים.

איך נמנע את הלחץ על הווריד?

בזמן ההיריון , מומלץ להשתמש בגרביים אלסטיות. הגרביים האלסטיות גורמות ללחץ חיצוני שאינו מאפשר את הרחבת הוורידים. יש צורך בשימוש יום –יומי בגרביים אלסטיות , מהבוקר ועד הערב כל ימות השבוע.

הגרביים האלסטיות מונעות גם בצקות ועייפות הרגליים, תופעות נוספות המופיעות בזמן ההריון.

שכיבה ומניחה עם רגליים מורמות

חזרה תקינה של הדם אל הלב בזמן העמידה פועלת נגד כוח המשיכה.

מומלץ לאישה בהריון , בזמן שכיבה במיטה או מנוחה, לעשות זאת עם רגליים מורמות. החזר הדם בצורה זו מתקיים עם כיוון כוח המשיכה. שכיבה במיטה עם רגליים מורמות מאפשרת לדופן הוורידים להתכווץ, כך שהסיבים האלסטיים מתכווצים ונחים ומונעים את קריעתם.

אחרי הלידה: חלק גדול של הוורידים שהתרחבו נעלמים, תהליך זה לוקח כשלושה חודשים.

מומלץ להתייעץ עם מומחה לכלי דם לאחר 3-4 חודשים לאחר הלידה ולא לפני.

מהן ההמלצות למניעת דליות וורידיות בזמן ההיריון?

  1. הליכה יום-יומית בין 45 דקות לשעה.
  2. שימוש יום-יומית בגרביים אלסטיות.
  3. שכיבה ומנוחה עם רגליים מורמות.
  4. יעוץ עם מומחה לכלי גם 3 חודשים לאחר הלידה.

חשוב לנו שתרגישו טוב!

מאמרים נוספים

חשבנו שיהיה לכם מעניין לקרוא עוד על:

חשוב לנו שתרגישו טוב!

ורידים בולטים בהריון

מעבר למאמר

ורידים בולטים בידיים

מעבר למאמר

תפריט